Udvider det professionelle sortiment i HD segmentet

Canon er klar med to nye HD modeller til det professionelle segment

Søborg 2. august 2006: Med lanceringen af Canon HD Video Camera Recorder XH G1 E og XH A1 E placerer Canon sig særdeles stærkt i markedet for professionelle High Definition videokameraer. Til en pris, der ligger et stykke under topmodellen XL H1 tilbyder de to nye modeller nemlig samme høje HDV 1080i, 1920 x 1080 broadcastkvalitet med 25 frames i sekundet.

- Markedet for anvendelsen af digital video i professionel kvalitet udvider sig med eksplosiv hast – både blandt dem, der arbejder med nyhedsformidling og dem, der arbejder med filmproduktion. Ikke mindst eksempelvis reklamebureauerne, som i stadig højere grad påtager sig produktionsopgaver for kunderne, siger produktchef John Hudson fra Canon Danmark og føjer til, at såvel private som offentlige virksomheder ligeledes er interessante målgrupper for professionel, digital video.

XH G1 rummer blandt andet alle de funktioner, man finder i topmodellen XL H1 til broadcast- og filmproduktion, nemlig Genlock (input) samt Timecode (input/output), der gør det muligt at anvende kameraet i en studieopstilling, hvor det kan synkroniseres med såvel andre kameraer som eksterne optagere. XH A1 byder på samme høje broadcastkvalitet, men er uden disse dedikerede studiefunktioner, hvorfor der her er tale om et fremragende og prisattraktivt kamera til eksempelvis on-location optagelser.

Professionel topkvalitet

Begge modeller er forsynet med en 3 x 1,67 megapixels CCD sensor, som blev introduceret på XL H1, samt fast objektiv med 20x optisk zoom, som giver en brændvidde, der spænder fra 4.5 til 90 mm. (32.5 - 650 mm. ækvivalent i 35 mm. format) og en lysstyrke på f/1.6 - 3.5. Canon har næsten 50 års erfaring i udvikling samt produktion af objektiver til TV og broadcast og endnu længere erfaring i produktion af objektiver til fastbilledekameraer.

Derfor er det da også et af Canons professionelle rødringsobjektiver, man finder på såvel XH G1 E som XH A1 E. Det er udstyret med Ultra-low Dispersion (UD) linseelementer, som giver ekstrem høj skarphed, og er forsynet med flourite coatning, der fjerner reflekser og genskin. To Neutral Density (ND) gråfiltre gør det desuden muligt at arbejde med fuld blændeåbning selv under skarpe lysforhold.

Objektivet er forsynet med separate indstillingsringe for fokusering, zoom og blænde med henblik på at give maksimal betjeningskomfort ved manuel indstilling, men som på XL H1 er der desuden mulighed for at arbejde med forudindstillinger for såvel fokusering som zoom, som fotografen kan genkalde ved tryk på en knap.

Helt uden rystelser

Både XH G1 E og XH A1 E rummer endvidere funktionen Super Range Optical Image Stabilization, en ny avanceret billedstabilisator med indbygget gyro i objektivet, der opdager vibrationer i hele frekvensområdet.

Selv små rystelser i de lave frekvensområder kan ofte ses tydeligt i High Definition kvalitet, som stiller væsentlig større kvalitetskrav til gengivelsen end Standard Definition. Derfor fjerner Super Range Optical Image Stabilization ikke blot rystelser i mellem- og højfrekvente områder, men også rystelser i de lave frekvensområder, som f.eks. kan skyldes noget så naturligt som fotografens åndedræt i optagesituationen.

De nye kameraer har Instant AF, et nyt fokuseringssystem, der ligeledes er specielt udviklet til High Definition optagelser. Grundet den høje kvalitet stiller High Definition nemlig også væsentlig større krav til netop fokuseringen, idet fokuseringsfejl ses tydeligere. Det nye system er derfor både hurtigere og mere præcist, idet det eksempelvis ikke så let lader sig snyde i afstandsmålingen af f.eks. højfrekvente baggrundsmønstre.

Også til stillbilleder

På XL H1 lancerede Canon sin DIGIC DV II processor, der er født til HD optagelser, som datamæssigt er langt mere krævende end SD optagelser. High speed behandling af 1080i data kræver således. 4,5 gang mere computerkraft end Standard Definition video.

Det er naturligvis samme processor, man finder i XH G1 E og XH A1 E, som blandt andet også byder på Noise Reduction, hvilket optimerer farvegengivelsen samt toneomfanget. Processoren har Split Path teknologi således, at der kan optages video samtidig med stillbilleder i en opløsning på 2 megapixels – vel at mærke under hensyntagen til de vidt forskellige krav, der er til farvegengivelsen i de to optagemåder. Video lagres på MiniDV bånd, mens stillbilleder lagres på MMC eller SD hukommelseskort.

Begge kameraer har desuden 2-kanals XLR lydoutput, hvilket muliggør tilkobling af eksterne mikrofoner. Til studiebrug byder XH G1 desuden på HD-SDI output interface, der gør det muligt at eksportere videosignalet ukomprimeret til en ekstern optager.

Kan udnytte fuld opløsning

Optagelser sker nemlig i fuld opløsning på 1920 x 1080, men da industristandarden for et MiniDV bånd betyder, at der maksimalt kan håndteres en opløsning på 1440 x 1080, sker der en komprimering ved lagring på et sådant. Begge kameraer anvender imidlertid pixels der er født til 16:9 widescreen forholdet, hvorfor optagelser ikke kan lagres eksternt, men også vises på et moderne fladskærms widescreen TV i fuld opløsning.

Begge kameraer er væsentlig mere kompakte end mange andre modeller i segmentet, og alle betjeningsknapper er placeret med fokus på ergonomi samt betjeningsvenlighed. Der er en indbygget 2.8” widescreen LCD skærm, som foldes ud fra toppen af kamerahuset og som kan roteres 180 grader. Der er ligeledes en 0,57” elektronisk søger.

Endnu en nyhed, der gør kameraerne velegnet til udendørs optagelser under eksempelvis barske kuldeforhold, er det indbyggede batteri, som er beskyttet mod kuldegraderne.