PowerShot A460 og A550: Nye medlemmer i PowerShot A-serien

23/1-2007

Canon har lanceret to nye digitalkameraer i PowerShot A-serien, som sætter familiens ønsker og behov i fokus.

Søborg den 18. januar 2007: En af Canons bedst sælgende kameramodeller – PowerShot A-serien – har netop fået to nye familiemedlemmer, nemlig PowerShot A460 og PowerShot A550.

A460, som fås i tre farver, har en opløsning på 5.0 megapixels, afløser A430 i sortimentet, og her bydes blandt andet på forbedrede specifikationer samtidig med, den har bevaret den enkle betjening, som var kendetegnet for deres forgænger. A550 afløser med en opløsning på 7.1 megapixels A530, og her bydes på flere nye brugervenlige funktioner.

Fælles for de to nye modeller er, at de er særdeles lette og kompakte samtidig med, at de naturligvis fortsat er kendetegnet ved Canons kendte kvalitet. Derudover henvender de sig til de brugere – begyndere eller førstegangskøbere af et digitalkamera – der sætter pris på ”point and shoot” princippet. De nye kameraer kan med andre ord umiddelbart anvendes af alle i familien.

Intelligent automatik

Fællesnævneren for de to nye modeller er 4x optisk zoom, 2” LCD skærm, Canons dedikerede DIGIC II billedprocessor, iSAPS – Intelligent Scene Analysis Based on Photographic Space – der automatisk optimerer kameraets indstillinger før hver optagelse ud fra ”best practise” princippet, samt naturligvis mange programfunktioner. A460 er forsynet med 5 punkts AiAF, mens A550 har 9 punkts AiAF – Artificial Intelligence Auto Focus – der er Canons avancerede fokuseringssystem.

På A550 finder man endvidere et redesignet menuhjul for programvalg samt muligheden for at optage og afspille videoklip i VGA kvalitet med 30 billeder i sekundet. Begge modeller kan optage VGA videoklip på op til 60 sekunder eller 1 GB. Såvel stillbilleder som video kan ses enten direkte på kameraets LCD skæm eller på en TV skærm via et AV-interface.

- Flere og flere lige fra børn til bedsteforældre træder ind i den digitale verden, og derfor er det vigtigt for os som producent også at tilbyde kameraer, hvor kvalitet, enkel betjening samt attraktiv pris går op i en højere enhed for hele familien uanset alder og erfaring, siger produktchef John Hudson fra Canon Danmark.

Avanceret enkelhed

Alle knapper og funktioner er ergonomisk samt brugervenligt og intuitivt placeret, og på skærmen kan brugeren vælge at få vist et linjenet, der kan hjælpe med til at opnå den bedst mulige billedkomposition.

I programvælgeren finder brugeren desuden en række prædefinerede indstillinger til forskellige situationer således at det bare er at fotografere uden at tænke på teknik. På A550 er dette princip yderligere udbygget, da de mest anvendte indstillinger såsom ”Børn” og ”Kæledyr” kan vælges direkte fra menuhjulet, uden at man skal ind i undermenuer på skærmen. Med funktionen My Colors kan man endda farvelægge sine billeder efter eget valg.

Alle modeller er PictBridge kompatible, hvilket betyder, at billeder kan printes direkte til enhver kompatibel printer. Med en SELPHY CP printer kan der desuden printes billeder til ID-kort eller stillbilleder fra videosekvenser - og med Print/Share er det let at overføre billederne eller videosekvenserne til en computer for videre redigering.

Klar til Windows Vista

Både Windows og Macintosh styresystemerne understøttes, og i øvrigt skal nævnes, at PowerShot A460 og A550 naturligvis er Windows Vista klar. De to nye modeller leveres endvidere med softwaren ZoomBrowser EX til Windows og ImageBrowser til Macintosh for håndtering og organisering af billeder samt videoklip og lettere billedredigering. Ligeledes medfølger Photostitch til såvel Windows som Macintosh til at skabe panoramaeffekt ved at sætte flere billeder sammen.

Ved køb af enten PowerShot A460 eller A550 medfølger et abonnement til Canon Image Gateway med 100 MB fri diskplads. Det er en onlinetjeneste, der gør det let at uploade billeder samt videoklip og dermed dele sine oplevelser med familie og venner.

På tilbehørssiden skal blandt andet nævnes den eksterne High Power Flash HF-DC1 samt diverse etuier og strømadaptere samt batteriladere. Kameraerne er dog kendetegnet ved særdeles lang batterilevetid, og de understøtter både MMC, SD og SDHC hukommelseskort.

Den vejledende udsalgspris for Canon PowerShot A460 og A550 er hhv. 1.299 kr. og 1.799 kr.

For mere information se http://www.canon.dk