Panasonic og Sony satser på ny kamerastandard!

16/5-2006

Panasonic og Sony Corporation satser i fællesskab på en ny standard, AVCHD, for digitale videokameraer med HD-teknik. Nu lanceres specifikationerne for standarden, der indebærer, at højtopløste digitale billeder eller film kan brændes på – og afspilles fra – en DVD-skive (8 cm).

Begge virksomheder vil arbejde for, at flere producenter skal følge standarden.

Samarbejdet mellem Panasonic og Sony – verdens to største videokameraproducenter – forventes at sætte skub i udviklingen af HD-kameraer til konsumentbrug.

Teknikken tilbyder en klar forbedret billedkvalitet og anvendes af et stigende antal tv-kanaler verden over. Samtidig stiger salget af plasma- og LCD-fjernsyn, der kan håndtere HD.

– De, der har et fjernsyn forberedt til HD, og som anskaffer et HD-kamera, vil opleve en markant kvalitetsforbedring sammenlignet med et traditionelt videokamera. De private ferieoptagelser får en kvalitet, der ikke tidligere har været mulig, siger Anders Jonsson, nordisk produktchef for kameraer.

Den nye AVCHD-standard er tilpasset til optagelse på 8 cm dvd-skiver og bygger på effektive komprimeringsteknikker som MPEG-4 AVC/H.264 for video og Dolby Digital (AC-3) eller Linear PCM for lyd. Komprimering med MPEG-4/H.264 er dobbelt så effektivt som med MPEG-2 eller MPEG-4. Dermed bliver det muligt at udvikle små, kompakte videokameraer med høj billed- og lydkvalitet.

For mere information se www.panasonic.dk