Optag på DVD eller harddisk i HD-kvalitet. Optag bedre video i High Definition

5/9-2006

Danskerne køber fladskærms-tv med høj opløsning som aldrig før. Gevinsten er en så knivskarp oplevelse, at den bedst kan sammenlignes med at kigge ud af et vindue. Nu lancerer Sony to kameraer, der tilføjer oplevelsen til de private optagelser også. Kameraerne anvender en helt ny standard for HD-optagelser i topkvalitet.

HDR-UX1E (tv.) og HDR-SR1E (th.) giver videooptagelser i 16:9-format med surround-lyd og en opløsning på hele 1080i.

Danskernes forkærlighed for fladskærms-tv i høj opløsning følges nu op af endnu flere kameraer fra Sony, der nu både leverer HD-kameraer til bånd, DVD og harddisk. Det betyder, at flere af livets store begivenheder kan foreviges i en kvalitet, der teknisk er sammenlignelig med den, der optages af de professionelle filmselskaber.

De to nye kameraer er de første, som anvender en helt ny videostandard til HD-optagelserne. Standarden er blevet døbt AVCHD, og den er udviklet til at optage 1080i HD-video på flere forskellige medier, herunder DVD og harddisk.

AVCHD benytter det effektive MPEG-4 AVC/H.264 video codec og 5.1-kanal Dolby Digital-lyd for at give den perfekte tv-oplevelse. I praksis betyder det, at videooptagelserne gengives det populære brede tv-format 16:9 med surround-lyd og en opløsning på op til hele 1080i.

HDR-UX1E: 1080i HD-video direkte på DVD-skiven.

Videokameraet HDR-UX1E er teknisk avanceret, men stadig uhyre enkelt at benytte. Det første man skal gøre er, at vælge HD- eller SD (Standard Definition) kvalitet. Vælges HD giver AVCHD-formatet mulighed for fire forskellige optagekvaliteter. De strækker sig fra 5Mbps Long Play, der giver en lidt lavere opløsning til det superskarpe 12Mbps, der giver en fantastisk billedgengivelse.

Jo højere kvalitet, der vælges, des større er behovet naturligvis også for at lagre data. Derfor understøtter UX1E både DVD+R DL (Double Layer), DVD-R, DVD-RW og DVD+RW. Benyttes en DVD+R DL optages billederne i to lag på disken, og dermed kan man optage cirka 60 minutter HD-video i en opløsning på 5Mbps. Man kan optage 45 minutter med 7Mbps og 27 minutter i topkvaliteten 12Mbps.

Når optagelserne skal nydes på fladskærms-tv’et, kan kameraet tilsluttes direkte til skærmen via HDMI-porten eller Component-indgangen. Herudover kan optagelserne overføres til computeren via en USB 2.0-port. Sidst men ikke mindst kan DVD-skiven afspilles på enheder med AVCHD-understøttelse, som eksempelvis computerens DVD-drev eller fremtidens Blu-ray-afspillere.

HDR-SR1E: 30 GB integreret harddisk giver op til 11 timers optagelse

HDR-SR1E har mange af de samme funktioner som søstermodellen, men adskiller sig ved at have en integreret harddisk på hele 30 GB. Den giver plads til 11 timers optagelse i 5Mbps eller fire timer i den såkaldte XP-quality, der benytter den knivskarpe 15Mbps.

Når optagelserne er klar, kan de brændes over på en DVD-skive ved et tryk på én enkelt knap. Sammen med kameraet leveres et stykke software, der installeres på computeren. Når den er installeret, tilsluttes videokameraet USB-porten. Et tryk på knappen ”One Touch Disc Burn” overfører herefter automatisk filmen til en DVD. Film i SD brændes på en almindelig DVD, mens HD-optagelser brændes som en AVCHD-disk.

Masser af fælles lækkerier

HDR-UX1E og HDR-SR1E har masser af fælles funktioner, startende med den unikke Sony ClearVid CMOS-sensor. Ved at kopiere det menneskelige øjes måde at bearbejde farver og detaljer på, opnår ClearVid CMOS-sensoren en meget høj opløsning og en fremragende billedgengivelse.

Den avancerede billedsensor giver samtidig mulighed for at tage stillbilleder med HDR-UX1E og HDR-SR1E. ClearVid CMOS-sensoren er på to megapixel, men ved at benytte Sonys Enhanced Imaging Processor-algoritme opnås der en opløsning på fire megapixel på stillbilleder.

Forbedret skærm-teknologi

Herudover er begge modeller forsynet med en Clear Photo LCD plus-skærm med en diagonal på 3.5-tommer. Clear Photo-teknologien giver en markant forbedring i farvegengivelsen, hvilket i praksis betyder livligere rød, bedre grøn og dybere blå. Samtidig er sort ikke en mørkegrå men helt sort, hvilket gengiver skygger på en meget naturtro måde.

Fuld kontrol over optagelserne

For den øvede bruger, der selv ønsker at finindstille kameraet, er der masser af manuelle muligheder. En knap på kamerahuset aktiverer de manuelle indstillinger som eksempelvis fokus, eksponering eller hvidbalance. Indstillingerne kontrolleres med en ring på selve linsen og giver hundrede procent kontrol over optagelserne.

Sony producerer masser af ekstra udstyr til de to kameraer. Man kan eksempelvis erhverve stødsikre bærertasker i læder, ekstra batteri eller lommer til sine DVD-medier. Kameraerne leveres med en komfortabel Sony-skulderrem.

HDR-UX1E og HDR-SR1E fås i butikkerne fra ultimo oktober.

Vejledende pris

HDR-SR1E: 14.000 kr.
HDR-UX1E: 13.500 kr.

Om AVCHD: Det nye format til HD-Camcorders

AVCHD er et helt nyt digitalt HD-videoformat til videokameraer. Formatet er udviklet I et samarbejde mellem Matsushita Electric Industrial Co og Sony Corporation . AVCHD-formatet giver mulighed for at optage og afspille HD-optagelser på en række forskellige medier herunder DVD og harddiske. Både 1080i og 720p signaler understøttes.

AVCHD bruger meget effektive codecs for at håndtere den store strøm af AV-data, som kræves af HD-signalet. Video-stream benytter MPEG-4/H.264 codec, som er mere en dobbelt så effektivt som MPEG-2, der benyttes til video i almindelig DVD-kvalitet. Lyden er enten Dolby Digital eller Linear PCM. Benyttes Dolby Digital, kan man optage lydsporet i 5.1.