Nikon sætter helt nye standarder for digitale spejlreflekskameraer til fotoentusiaster med lancering

9/8-2006

Pressemeddelelse 9. august

Nikon D80 sætter nye standarder for digital fotografering. Med teknik fra både D200 og det professionelle kamera D2X lancerer Nikon et alternativ til semiprof-kameraet D200. D80 er til fotoentusiaster som stiller krav til både høj, teknisk kvalitet og nem håndtering. Med det prisbelønnede Autofokus-system (11 punkts), 3D Color Matrix Metering II og Nikons egen image processor viser D80 tydeligt sin arv fra både de semi-professionelle og professionelle kameraer. En meget lang batterilevetid – 2.700 billeder på én opladning og kompatibilitet med Nikons Creative Lighting System gør D80 til et kamera som sætter nye høje standarder indenfor sin klasse.

Nikon D80 har arvet flere funktioner fra Nikon D200. D80-modellenes avancerede 11-punkts autofokussystem garanterer samme hurtige og præcise fokus i alle fotosituationer. 11-punktssystemet bygger på Nikons avancerede Multi-CAM 1000 og er blevet videreudviklet med nye, effektive fokuseringsmuligheder. Et andet eksempel på en funktion nedarvet fra D200 er Nikons eksklusive lysmålingssystem 3D Color Matrix Metering II som giver automatisk eksponeringskontrol med høj præcision for bedste mulige eksponering selv under meget svære lysforhold.

En af de vigtigste tekniske forbedringer i D80 er Nikons egen image processor til højopløselige billeder. Fra Nikons seneste professionelle digitale spejlreflekskameraer har vi hentet fordele som 12-bit A/D konvertering med høj præcision som gengiver naturlige billeder med naturtro farver og toner.

D80 er udstyret med en ny CCD-billedsensor i DX-format med 10,2 millioner effektive pixels. Det giver dig gode muligheder for kreative beskæringer og print i imponerende forstørrelser. Sensoren i Nikons DX-format og Nikons F-bajonetobjetivfatning garanterer kompatibilitet med hele det omfattende sortiment af AF og DX Nikkor objektiver som er eksklusivt designet til Nikons digitale spejlreflekskameraer.

Nikons genopladelige Li-ion batteri EN-EL3e har kapacitet til at tage op til 2.700 billeder på én opladning. Batteriet er udstyret med en praktisk funktion, så man i kameraets display kan se en oversigt over tilbageværende kapacitet i procent, antal billeder og batteristatus.

Den effektive indbyggede flash er udstyret med Nikons stabile i-TTL flashkontrol, som giver en højere præcision i bedømmelsen af flasheksponeringen og dermed bedre automatisk flashbalance. Kameraet kan trådløst styre 2 grupper af flash (SB-600/800/R200) via Nikon Creative Lighting System.

D80 har en øjeblikkelig opstart – på bare 0,18 sek. – og har en lukkerforsinkelse på ca. 80 millisek. Den store, højopløselige LCD-skærm (2,5” og 230.000 pixels) har en bred betragtningsvinkel på 170 grader. En ny forstørrelsesknap med op til 25 gange forstørrelse, gør det mere enkelt at vurdere billeder med det samme for at bedømme skarpheden.

Samtidig med, at D80 har en overlegen ydelse i klassen, er den derudover fyldt med funktioner som letter fotograferingen og tidligere ikke har kunnet findes i Nikons digitale spejlreflekskameraer. D80 har funktioner som D-Lighting som direkte i kameraet automatisk forbedrer evt. undereksponerede områder. Rød-øje retouchering kan automatisk identificere og kompensere for den irriterende effekt med røde øjne. D80 har også en indbygget lysbilledshow-indstilling; standard eller det avancerede PictMotion – med mulighed for at vælge stil og baggrundsmusik. Du kan se lysbilledshowet direkte i kameraet eller komplet med lyd på TV via det medfølgende AV-kabel.

Som hjælp til lidt vanskeligere fotosituationer har D80 syv forprogrammerede Digitale Vari-programmer. Du kan vælge mellem motivprogrammerne auto, portræt, landskab, makro, sport, natlandskab og natportræt.

Nikon D80 har derudover mange af de andre kendte Nikon-funktioner som Image Overlay, hvor du kan sammensætte billeder af et par forudvalgte RAW-filer (NEF). Med multiple eksponeringer kan man skabe et billede i kameraet med op til tre eksponeringer i træk. Resultatet minder om den samme effekt som dobbeleskponeringsteknikken, der findes i analoge kameraer. Beskæring kan anvendes til at skabe mindre billedfiler og justere billedkompensationen.

Med Nikon D80 leveres Nikons egen software PictureProject som gør det enkelt at redigere, organisere og dele sine billeder med andre.

Nikon lancerer i dag udover D80 også to nye objektiver: AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f4,5-5,6G IF ED og AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135 mm f3,5-5,6 IF-ED

Nikon D80 vil være tilgængelig i handelen til efteråret.

Vejl. udsalgspriser:

Nikon D80 kamerahus kr. 9.495 inkl. moms

Nikon D80-kit med 18-70 mm objektiv kr. 11.495,- inkl. moms

Nikon D80-kit med 18-135 mm objektiv kr. 12.495,- inkl. moms

AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f4,5-5,6G IF ED kr. 6.495,- inkl. moms

AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mmf3,5-5,6 IF-ED kr. 4.695,- inkl. moms

* Under følgende testforhold: Fuldt opladet EN-EL3e-batteri, 20oC, zoomobjektiv Nikkor AF-S DX 18-135 mm f/3,5-4,5G IF-ED, billedoptagelsesindstilling: Kontinuerlig servoautofokus, billedkvlaitet JPEG BASIC, billedstørrelse Medium, lukkertid 1/250 sekund, udløseren trykket halvt ned i tre sekunder og fokusveksling fra uendeligt til mindste afstand 3 gange for hvert bilede, skærmen på i fem sekunder efter seks billeder og derefter slukket, proceduren upprepas när exponeringsmätarna er slået fra/slukket.

For mere information se http://www.nikon.dk