Multifunktions superprintere

Canon lancerer fire nye PIXMA all-in-one fotoprintere, som også byder på avancerede kopierings- og scanningsmuligheder.

Søborg 24. aug. 2006: Canon har lanceret 4 all-in-one fotoprintere – MP160, MP180, MP460 og MP510 – som alle har det fælles fornavn PIXMA, da de indgår i den helt nye tredje generation af netop PIXMA serien.

Alle kombinerer de fornem printkvalitet med mulighed for avancerede kopiering og scanningsfunktioner, og tilsammen dækker de spændet fra entry-level – MP160 – til den mere avancerede bruger eller mindre virksomhed med MP510, som blandt andet er forsynet med en 4.7 cm. farve LCD skærm og tilbyder Single Ink teknologi til en særdeles favorabel pris. Dermed er der en PIXMA MP model til ethvert budget.

Gør brugerne kreative
PIXMA all-in-one fotoprinterne bringer fotolaboratoriekvalitet og fleksibel print helt ind i hjemmet, hvor de hjælper brugeren til at udfolde sig og være kreativ.

- Ved at sænke prispunktet på de nye PIXMA all-in-one MP modeller, hvilket gør dem endnu mere attraktive, vil de naturligvis være med til at gøre de mange fordele i de avancerede Canon teknologier mere udbredt blandt brugerne samtidig med, at de generelt er med til at øge interessen for print af billeder, siger produktchef Thomas Kronbo fra Canon Danmark.

Teknologiske highlights
· Højkvalitets kopiering med Dual Colour Gamut Processing Technology for ægte og troværdig farvegengivelse.

· Prisattraktiv højhastigheds fotolaboratoriekvalitet til hjemmebrugeren med FINE (Full-photolithography Inkjet Nozzle Engineering) printhoved teknologi og Canons ChromaLife100 blæksystem for flotte print, der holder op til 100 år hvis billederne opbevares i album, op til 30 år i f.eks. ramme, og ellers op til 10 år uden en beskyttende overflade.

· Direkte print på alle modeller via PictBridge, Card Direct (MP180, MP460 and MP510) og IrDA samt Bluetooth (tilbehør) på (MP460 and MP510).

· Høj grad af brugervenlighed ned 4.7 cm. LCD skærm for preview af billeder samt navigering i menuerne (MP460 and MP510).

· Single Ink printing til en særdeles favorabel pris (MP510) eller FINE Cartridge (MP160, MP180, MP460)

Avanceret kopiering
Når der er brug for at kopiere fotografier eller dokumenter giver Dual Colour Gamut Processing teknologien en mere troværdig gengivelse af farverne sammenlignet med originalen. Gradueringen i farverne bevares selv i de mest farverige billeder grundet anvendelsen af to slags rendering af farverum.

Dels gengives farver, som de er, når de falder inden for det farverum, der kan printes, dels skaleres værdierne af de farver, som falder uden for, så passer til farverummet.

Høj kopieringshastighed: MP160, MP180 og MP460 kan kopiere med en hastighed på op til 22 sider i minuttet (sort/hvid) og 17 sider i minuttet i farve. De tilsvarende tal for MP510 henholdsvis 25 og 17 sider i minuttet.

Der kan scannes med en optisk opløsning på enten 600 x 1200 ppi (MP160) eller 1200 x 2400 ppi. Auto Intensity (AE) function er mulig på alle modeller undtagen MP160.

Auto Intensity (AE) Copy pre-scanner dokumentet og analyserer det med henblik på at få det optimale resultat og få den scannede tekst til at træde tydelig frem.

Enestående fotolaboratoriekvalitet
Med Canons FINE teknologi og anvendelsen af Micro-Nozzles dyser, som producerer blækdråber på blot 2 picoliter, præsteres en opløsning på op til 4800 x 1200 dpi og dermed ægte fotolaboratoriekvalitet.

Ganske som kvaliteten er hastigheden enestående, idet MP160, MP180 og MP460 kan printe et 10 x 15 cm. til kant på blot 52 sekunder. MP510 kræver kun 47 sekunder til samme opgave. Alle modeller er ligeledes hurtigløbere, når det gælder print af tekstdokumenter, hvilket gør dem meget anvendelige til en række formål.

Direkte print
Alle PIXMA all-in-one fotoprintere kan printe direkte fra alle digitalkameraer, der understøtter den producentuafhængige PictBridge standard. Dertil giver alle modeller – dog undtagen MP160 – mulighed for at sætte et hukommelseskort med billeder direkte i printeren.

Der er ligeledes mulighed for indeksprint, og MP460 samt MP510 byder desuden på trådløs IrDA samt Bluetooth (kræver ekstra adapter) kommunikation for overførsel af billeder fra kameramobiltelefon.

Avancerede funktioner på MP460 og MP510
Mens MP160 og MP180 er Canons entry-level all-in-one fotoprintere, som blandt andet appellerer til førstegangskøbere, byder MP460 og MP510 på mere avanceret funktionalitet og stor "value for money".

Begge rummer en 4.7 cm. farve LCD skærm, der gør det muligt at se alle billeder før de printes og gøre det let at navigere gennem menuerne.

MP510 rummer desuden dobbelt papirbakke med 2-vejs arkfødning således, at såvel fotopapir som almindeligt papir kan anvendes samtidig, og brugeren dermed er fri for at skifte mellem de forskellige papirtyper.

Prisattraktiv Single Ink
PIXMA MP510 anvender Canon’s Single Ink system, som med sine separate blæktanke giver brugeren optimale muligheder for fuld udnyttelse af blækket. Dels kan de enkelte tanke udskiftes enkeltvis, dels advarer en Smart LED på hver enkelt tank, når blækstanden er lav samt, når tanken er helt tom.

Medfølgende software
§ MP Navigator 3.0 hjælper brugeren til fuld control over alle de creative muligheder og de mange funktioner, som kan aktiveres enkelt og hurtigt via one-click menuer. Brugerfladen er enkel og intuitiv.

§ Easy-PhotoPrint, der gør det let at printe sine egne fotos ved hjælp af et par klik med musen. Brugeren guides let gennem menuer, hvor der vælges papirtype, scalering, og blandt de øvrige funktioner kan nævnes Face Sharpening, for ansigter der ikke er i fokus, Digital Face Smoothing, der mindsker synligheden af rynker, samt korrektion for røde øjne.

§ - Easy-WebPrint, der sikrer at indhold fra en website scaleres og printes korrekt uden den irriterende beskæring i højre side, som mange brugere kender alt for godt. Dermed spares der desuden både papir og blæk. Easy-WebPrint vælges via værktøjslinjen i Microsoft Explorer og er kun kompatibel med Windows platformen.

§ ScanSoft OmniPage SE til OCR scanning – Optical Character Recognition – der gør det muligt at gøre alle scannede tekstdokumenter fuldt søg- og redigérbare således at de kan viderebearbejdes i et tekstbehandlingsprogram eller regneark.

§ ArcSoft Photo Studio – billedbehandlingsprogram il blandt andet automaisk forbedring af farverum og –toner. Indeholder en rækker funktioner såsom kloning, animerede 3D tekster samt mere end 40 specialeffekter.

Kompatibilitet
MP160, MP180, MP460 og MP510 er kompatible med Windows 98/Me/2000/XP og Mac OS X v 10.2.8 til 10.4.