Kreativ hjemmeprint

SELPHY CP730 og CP720 er to nye kompaktfotoprintere fra Canon med masser af kreative printmuligheder.

Søborg den 24. august 2006: Canon har lanceret to nyheder i deres SELPHY serie af kompaktfotoprintere, nemlig SELPHY CP730 og SELPHY CP720. De erstatter CP710 og CP510.

Begge er udformet i et redesignet samt elegant look, og en af forskellene på de to printere er, at CP730 er forsynet med en 2" LCD skærm til preview, udvælgelse og beskæring af billeder inden print, mens CP720 er forsynet med en 1,5" LCD skærm.

Netop skærmens størrelse er afgørende for funktionaliteten i en af de andre forskelle, nemlig at CP730 rummer funktionen My Colors, som er en række farveeffekter, brugeren kan lægge på billederne inden print, og større skærm giver som bekendt større brugervenlighed. Blandt effekterne kan nævnes Vivid, der giver ekstra levende farver, og Sepia, der er en antikva gultoning.

Attraktiv printpris
Derudover kan nævnes, at lillebroderen CP720 sammenlignet med sin forgænger supporterer flere typer af hukommelseskort og er kompatibel med stort set alle de typer af kort, der findes på markedet. Begge printere understøtter desuden såvel Direct Print som PictBridge, der gør det muligt at printe billederne uden brug af computer.

CP730 kan endvidere kommunikere trådløst via det indbyggede IrDA infrarøde interface samt forsynes med Bluetooth adapter som tilbehør og kommunikere trådløst med Canons digitale kompaktkamera Digital IXUS WIRELESS. Begge printere rummer et nyt, ikonbaseret brugerinterface, byder på hurtig opstart og printer et 10 x 15 cm. billede på blot 58 sekunder.

- Tal for Vesteuropa udarbejdet af analysefirmaet IDC viser, at mere end 63 procent af alle digitale billeder printes enten hjemme eller på kontoret, så de nye printere henvender sig til et marked i meget stor vækst, siger produktchef John Hudson fra Canon Danmark og føjer til, at prisen pr. print på blot 2,50 kr. er attraktiv for forbrugerne.

Professionel kvalitet
Både SELPHY CP730 og CP720 er af dye-sublimation typen og printer i fotolaboratoriekvalitet. Det er en teknik, der har sit udspring i den professionelle printverden og som anvender farvebånd i stedet for blæk. Det betyder print helt uden korn i præcis samme fotolaboratoriekvalitet som det kendes fra fotohandleren, og når farverne er påført, lægges et beskyttelseslag ovenpå, så f.eks. fedtede fingre og vandstænk er lige til at tørre af.

Begge printere rummer funktionen Auto Dynamic Range Correction, som blandt andet kompenserer for undereksponering ved at justere kontrast og lysstyrke, og med support for Adobe RGB farverummet sikres pålidelig farvegengivelse, også af billeder optaget med mere avanceret DSLR udstyr.

Hverken CP730 eller CP720 tager mere plads op på hylden eller skrivebordet end et stykke A5 papir, så de kan stort set placeres overalt. På SELPHY CP730 er fleksibiliteten endnu større, da den kan forsynes med en løs batteripakke, så den også kan bruges på farten. Begge modeller er desuden forsynet med integreret USB kabel.

Mange medietyper
Der kan printes på flere forskellige formater fra postkortstørrelse i 10 x 15 cm. format, widescreen i 10 x 20 cm format samt på stickers i blandt andet kreditkortstørrelse. Endnu en fordel ved dye-sublimation teknologien er, at der ikke som med blæk er en vis tørretid, og Canon garanterer, at farverne kan holde i op til 100 år, når billederne opbevares i album.

SELPHY CP730 og CP720 leveres med Canon Solution Disk, som indeholder Zoom Browser EX 5.6 til Windows og ImageBrowser 5.6 til Macintosh samt Easy Photoprint 3.4, PhotoStitch 3.1 og EOS Utility 1.0

Køb af en af printerne giver samtidig adgang til onlineportalen Canon IMAGE GATEWAY, hvor der er plads til at uploade 100 MB billedfiler, som på den måde let kan deles med familie og venner.