EOS 400D

EOS 400D vil dække et massivt behov hos forbrugerne.

Søborg, 24. august 2006: I dag lancerer Canon EOS 400D. Denne model er forsynet med en 10.1 Megapixel CMOS sensor, det nye EOS Integrated Cleaning System (sensorrens), en større, bedre belyst 2.5" LCD-skærm og 9-punkt autofokus, så det er nemt at forudse, at den står til at blive verdens mest populære kamera. Det er mere avanceret end EOS 350D, som i øjeblikket er det hurtigst sælgende SLR kamera overhovedet.

I 2003 kickstartede Canons EOS 300D, verdens første DSLR kamera for konsumsegmentet, en digital revolution. "Vi er nu vidner til en massiv forbrugertrend hen imod DSLR," sagde Mogens Jensen, chef for Canon Consumer Imaging Europe.

Forbrugerundersøgelser viser, at det ikke kun er dem, der allerede ejer traditionelle SLR-kameraer, der skifter til digitalkameraer. "Ud over de allerede eksisterende 21 millioner analoge EOS brugere tager en helt ny gruppe af forbrugere det digitale EOS til sig og står for størsteparten af væksten," sagde Mogens Jensen. "Med en udbredelse på kun 3 % blandt de europæiske husholdninger er spørgsmålet ikke ‘vil markedet blive stort’, men ‘hvor stort vil dette marked blive’."

Vejledende udsalgspriser:
EOS 400D body kr. 6.899 inkl. moms
EOS 400D m. 18-55 mm kr. 7.699 inkl. moms
EOS 400D m. 18-55/55-200mm og BGE3 kr. 10.299 inkl. moms
EOS 400D m. 17-85IS USM, BG-E3 kr. 12.999 inkl. moms

Forventet salgsstart september 2006.

EOS 400D egenskaber:
10.1 Megapixel CMOS sensor
Canons EOS Integrated Cleaning System
2.5" LCD-skærm med 230K pixels, som kan ses i vinkler fra 160º
Højpræcisions-9-punkt AF-system
Picture Style billedbehandlingsparametre
DIGIC II billedbehandling med 0.2 sek. start-up
Digital Photo Professional RAW billedbehandlingssoftware
Kompakt og let kamerahus
Fuldt ud kompatibelt med alle Canon EF og EF-S objektiver og EX Speedlite flash-enheder

Canon er det eneste DSLR brand, der selv ejer og fremstiller sensor, processor og objektiver. "EOS-fotografer nyder godt af vores 20-årige forskningsinvestering på EOS-området," sagde Mogens Jensen. "For EOS-fotografer er det en stor fordel, at de ejer et systemkamera, i hvilket hvert element simpelthen er designet til at være del af en nøje afbalanceret, integreret helhed. Dette er en af grundene til at mere end 70% af de registrerede fotografer ved de Olympiske Lege i Athen brugte en EOS." Med EOS vil Canon forsyne forbrugerne med det bredeste og mest fleksible kamerasystem overhovedet, komplet med 60 EF objektiver og Speedlite flash.

Forbedret performance
Ud over EOS Integrated Cleaning System kan EOS 400D fremvise en række andre fremskridt i forhold til EOS 350D. Opløsningen er gået fra 8.0 til 10.1 megapixels, og den benytter sig af den fremragende højt sensitive, ekstremt hurtige CMOS-teknologi med minimal støj, som alle seks EOS Digital-modeller har til fælles. Med næsten to gange EOS 350D-skærmens størrelse er kameraets 2.5" LCD-skærm med høj opløsning, den klareste inden for EOS-modellerne, og viser nu alle væsentlige informationer for optagelse og brugerfladen såvel som billedplayback. AF-systemet er udvidet fra 7- til 9-punkter og forsynet med et meget lysstærkt f/2.8 centerpunkt for fremragende billedkvalitet selv ved svag belysning. Og selv om billedopløsningen er forøget, fordobles det maksimale antal af billeder i en serie fra 14 til 27 store JPEG-filer og fra 5 til 10 RAW-filer per sekund.

Støvreduktion
EOS 400D er det første kamera med EOS Integrated Cleaning System. Baseret på væsentlig forskning inden for årsagerne til støvdannelse i DSLR-kameraer, bekæmper systemet støv på tre vigtige måder: ved at minimere, afvise og fjerne støvet.

1. Minimere. Interne kameramekanismer er udviklet til at minimere dannelsen af støv. Kamerahusets overdel er skabt til at forhindre, at der lægger sig støv på selve overfladen

2. Afvise. Antistatiske teknologier er anvendt på filtret foran sensorens forside for ikke at tiltrække støv.

3. Fjerne. En Self-Cleaning Sensor Unit anvender højfrekvente vibrationer i ca. 1 sekund efter hver start-up til at ryste støvet af filtret. For at kunne tage billeder, så snart kameraet er aktivt, stopper det, når der trykkes på udløseren.

Canon har desuden udviklet et internt Dust Delete Data system, som kan kortlægge det synlige støv på sensoren. Data kan efter optagelsen slettes automatisk med Digital Photo Professional software.

EOS-fordelen
EOS 400D er blevet forsynet med nogle avancerede egenskaber, som der før var forbeholdt de dyrere EOS modeller, som fx. EOS 30D og 5D. Hertil hører 9-punkt AF-systemet, Picture Styles (se appendiks: Teknologiforklaringer), foldere med en kapacitet på 9,999 billeder og udvidet Pictbridge funktionalitet.

EOS 400D indeholder desuden den samme DIGIC II processor, som findes i alle EOS-modeller t.o.m. de professionelle EOS-1-modeller (se tillægget ‘Teknologiforklaringer’). Ud over den uovertrufne billedkvalitet, opnået igennem avancerede algoritmer, og den næsten øjeblikkelige 0,2-sekunders-opstartstid, fokuserer DIGIC IIs hurtige billedbehandling på fotografens mulighed for at blive ved med at tage billeder ved hurtigt at rydde bufferen mellem de enkelte optagelser.

Opgradering
Opgraderingen til EOS 400D fra ældre EOS-modeller er nem, da Canon har bibeholdt den samme intuitive brugerflade og det samme grundlayout af vigtige egenskaber og funktioner. Fotografer kan desuden bruge det samme batteri og Battery Grip BG-E3 som ved EOS 350D, ligesom der fremover vil være kontinuerlig support af alle EF- og EF-S-objektiver, Speedlite og alt EOS-tilbehør.

Software
I overensstemmelse med hele EOS Digital-produktpaletten er EOS 400D forsynet med en omfattende softwarepakke, der understøtter fotografens workflow. Pakken inkluderer Digital Photo Professional (DPP), en stærk RAW-converter, der giver fotografen fuld kontrol over RAW billedbehandlingsprocessen. DPP arbejder også sammen med specielle kameraegenskaber som Dust Delete Data og Picture Styles. Kameraet leveres også med EOS Capture, Image/Zoom Browser og Photostitch, plus 100 MB personlig lagerplads på CANON iMAGE GATEWAY - Canons billedservice på Internettet.