Canon får førsteplads af IDC på det vesteuropæiske marked for digitalkameraer

20/6-2006

Et stærkt varemærke og produkt på markedet for førstegangsbrugere og det professionelle marked sætter Canon i en perfekt position til at høste fordelene ved de markedsmuligheder, som IDC har forudsagt for 2006-2010. Canon spår et fald i antallet af aktører på markedet over de næste tre år, efterhånden som konkurrencen om at overleve rent økonomisk forstærkes.

København, den 20. juni 2006 - Canon Europe, der er førende leverandør af digital imaging-teknologi, har fået sin position cementeret af IDC forud for udgivelsen af branchens kommende prognoserapport over det vesteuropæiske marked for digitalkameraer, hvor Canon for fjerde år i træk er placeret som markedsførende i 2005.

IDC-sektorrapporten viser, at trods den øgede konkurrence så har Canon bevaret sin førsteplads i 2005 og sat sig på 16,5% af det samlede vesteuropæiske marked for digitalkameraer og en levering på i alt 27 millioner enheder (en stigning på 2 millioner i forhold til 25 millioner i 2004). IDC har regnet sig frem til et samlet salg for Canon i 2005 på mere end 4 millioner enheder for SLR (D-SLR) og kompakte digitalkameraer, hvorfor virksomheden kan fordoble sin førerposition i forhold til sin nærmeste konkurrent Sony fra 2,8% til 5,6%.

Mogens Jensen, øverste chef for Canon Consumer Imaging Europa, udtaler: "Vi er meget glade for, at vi har beholdt vores førerposition inden for salg af digitalkameraer i Vesteuropa igen i år. Canons innovative design og avancerede optiske teknologier har bidraget til vores kameraers popularitet blandt både begyndere og professionelle fotografer.

Mogens Jensen tilføjede i sin kommentar til fremtiden for sektoren for digitalkameraer: "Efterhånden som markedet modnes, regner vi med, at antallet af kameraproducenter vil falde. Vi forventer, at der om nogle få år kun er to til tre aktører tilbage på markedet".

IDC-undersøgelsen konkluderer, at udbredelsen i forhold til europæiske husstande nåede 40%-41% i 2005, og sektoren vil nu nå til det forventede niveau. På et marked, hvor konkurrencen hele tiden øges, forudsiger IDC, at den næste store potentielle vækstmulighed i 2006 er at nå ud til og konvertere brugere, der endnu ikke anvender digitalkameraer.

Paul Withington, Chefanalytiker for European Peripherals hos IDC og medforfatter til rapporten, udtaler: "Det vesteuropæiske marked for digitalkameraer bød i 2005 på en vækst på 8,2% sammenlignet med året før, men væksten var langsommere end forventet. Da denne nedgangsperiode fortsætter i 2006, og markedet mættes, bliver konkurrencen rigtig hård. Vi forudser, at de største kameraaktører kommer først i dette løb og høster fordelene ved de store vækstmuligheder som konverteringen af analoge kamerabrugere til digitale brugere byder på.

"Canon er et veletableret og pålideligt varemærke, der er synonymt med digitalkameraer i en høj kvalitet, og som befinder sig i en god position til at nå ud til og konvertere førstegangsbrugere, samtidig med at væksten blandt trofaste, professionelle og almindelige forbrugere opretholdes".

For mere information se http://www.canon.dk