Alpha med 10 megapixel og udskiftelig optik - Sony lancerer sit første spejlrefleks kamera

7/6-2006

Alpha 100 hedder det første kamera i Sonys helt nye semiprofessionelle serie af digitale D-SLR kvalitetskameraer. Det nye Alpha 100 D-SLR kamera måler kun 95 x 133 x 71 mm og er handy, solidt og ergonomisk designet, så det ligger godt i hånden.

Det nye Sony kamera Alpha 100 er den første model i den helt nylancerede Alpha D-SLR (Digital Single Lens Reflex) kameraserie. Kameraet har en effektiv opløsning på 10,2 mio. effektive pixel og en meget følsom CCD-chip med meget god støjreduktion, som sikrer superskarpe billeder i selv meget stor printstørrelse.

Indbygget Super SteadyShot
Alpha 100 er samtidig udstyret med Super SteadyShot, en Sony teknik, der kompenserer for enhver rystelse i optagelsesøjeblikket, og som til forskel fra andre løsninger er indbygget i selve kamerahuset – ikke i optikken. Dermed opnås fordelen ved teknologien, uanset hvilken optik der er tilkoblet. Super SteadyShot tillader brugeren at anvende mindre ISO-værdier og således fx fotografere med håndholdt kamera under selv vanskelige lysforhold med lange lukkertider.

Kameraet har også Dynamic Range Optimiser, der tager elektronisk højde for særligt vanskelige lysforhold fx ved optagelse af billeder i modlys og andre situationer, hvor stor kontrast i lyset ellers kan ødelægge billedet. For at sikre mod støv i kameraet ved skift af optik, anvendes en antistatisk billedchip, der populært sagt kan ”ryste” enhver form for støv og partikler af sig.

Til Alpha 100 passer de anerkendte Sony Planar, Sonnar og Vario-Sonnar optik, der er forsynet med kvalitetslinser fra Carl Zeiss og omfatter alle brændvidder fra makro til zoom og teleoptik. Senere følger en komplet serie af udskiftelige optik lavet specielt til Alpha serien.

Stor skærm på 2.5”
Det nye Sony Alpha 100 kamera har en ekstra stor antirefleksbehandlet skærm på 2,5 tommer, der giver et klart og skarpt billede i selv stærkt dagslys, hvilket også gør kameraets betjeningsmenuer nemme at læse. En smart funktion vender oven i købet teksten på skærmen, så den er retvendt, selv om kameraet bliver drejet.

Det indbyggede lithium ion batteri kan klare op til 750 skud på en enkelt opladning.

Til modellen fås et stort udvalg af særligt Alpha-tilbehør inkl. batterier, lyskilder samt en handy fjernbetjening.

Alpha 100 fås i butikkerne fra ultimo juli 2006

Specifikationer

Key features and specifications:
• 10.2 million effective pixels (10 Megapixel) APS-C size CCD Sensor
• Anti-dust protection system
• Super SteadyShot in camera body (switchable)
• Dynamic Range Optimiser
• BIONZ Image Processing Engine
• Maximum sensitivity: 1600 ISO equivalent
• 2.5” 230K pixel Clear Photo LCD Plus Screen with AR coating and Clear Processing for image review and function navigation
• Compatibility with Sony α-mount system lenses, including Sony G lens and Carl Zeiss optics
• Bright Optical Viewfinder with Spherical Acute Matte screen, 20mm eye relief, 0.83x magnification, dioptre adjustment and EyeStart Autofocus.
• High-speed Autofocus with 4 focus modes: Single-shot AF; Direct Manual Focus; AF Automatic; AF Continuous
• Ultra wide AF area with 9 local focus points and central cross-hair sensor
• Centre-weighted, Spot and 40-segment honeycomb pattern metering mode
• Depth of Field preview
• Mode Dial for one-touch selection of exposure shooting modes: AUTO; Programme; Aperture Priority; Shutter Priority; Manual; plus 6 Scene Modes (Portrait, Landscape, Macro, Night View, Sunset, Sports / Action)
• White Balance adjustment: AWB and 6 preset WB modes with manual colour correction, Colour temperature manual selection with additional 19-step magenta/green compensation, Custom setting
• High Speed Continuous Advance Shooting up to 3 fps
• Burst shooting: JPEG unlimited, 6 frames RAW, 3 frames RAW+JPEG (dependent on memory card speed)
• Advanced flash modes as high synchronization speed, rear flash, wireless functions and slow synch direct button access on camera
• Ambiance and flash separate exposure compensation scales
• 1600 mAh Lithium ion battery with STAMINA technology for up to 750 shots from single charge (CIPA measurement, 50% usage of built-in flash)
• Built-in Flash plus support for multiple flash modes (Wireless, Slow Synchro, Rear Synchro)
• Dimensions: 94.7 x 133.1 x 71.3 mm (L x W x D)
• Weight: 545g (without battery)
• CF media slot compatible with Type I/II (MicroDrive) media; supplied MemoryStick DUO adapter
• Supplied image editing software: (1) Image Data Converter SR Ver.1.1 (2) Picture Motion Browser NB: Dynamic Range Optimiser Advanced Mode uses technology provided by Apical Ltd.

For mere information se http://www.sony.dk