Opret ny bruger
Glemt dit login?

Anmeldelse af "Pludselig i verdensklasse"

4/5-2006

Besøg forfatterens webside: www.martingleit.dk

Der findes et beskedent antal bøger på markedet om danske reportagefotos og om skaberne bag dem. ”Pludselig i Verdensklasse” er én af dem. Lad os se nærmere på, hvad bogen indeholder.

Jens Møller Nielsens bog omhandler seks separate historier og portrætter af dansk og international elite, hvad angår reportagefotografer. Denne lille gruppe af danske topfotografer (Joachim Ladefoged, Claus Bjørn Larsen, Tine Harden, Nicolai Fuglsig, Jan Dagø og Jan Grarup) har således alle det tilfælles, at de har medvirket til at placere dansk fotojournalistik på verdenskortet med en række prisvindende fotos bl.a. i verdens måske mest anerkendte fotokonkurrence World Press Photo.

Hvor de fleste fotobøger ikke overraskende lægger den overvejende fokus på de konkrete billeder, og derved lader teksten træde i baggrunden, er ”Pludselig i Verdensklasse” forfriskende og anderledes ved også at koncentrere sig om personerne bag billederne. Om man således interesserer sig for historierne om menneskene bag billederne eller blot vil nøjes med resultatet af deres arbejde, er et temperamentsspørgsmål. Under alle omstændigheder bliver man i ”Pludselig i Verdensklasse” præsenteret for fotografernes personlige historier: deres personlige kriser, ægteskabelige forhold, syn på kollegaer, dem selv og omverden etc. Personligt kunne undertegnede have ønsket sig mere information vedr. det fotografiske håndværk. Således er det mere interessant at høre om en fotografs syn på fototekniske aspekter end hans kones håndtering af hans talrige udenlandsrejser.

Som visuelt supplement til fotografernes historier opererer bogen med en lang række reportagefotos i absolut topklasse. Det samme kan siges om bogens fysiske fremtoning. Siderne fremstår i en særlig lækker kvalitet, der gør billederne ære. Kan man leve uden fotografernes biografier, er der således i stedet rig lejlighed for at bliver inspireret af de mange fremragende fotos, der for størstedelen illustrerer krig, død og ødelæggelse, hvilket også bogens prisvindende forsidebillede symboliserer.

Konkluderende må man sige, at ”Pludselig i Verdensklasse” er en af de bedste fotobøger på markedet, når der drejer sig om flotte reportagebilleder og inspirerende læsning. Med mindre man under ingen omstændigheder interesserer sig for menneskelige historie, er dette således utvivlsomt en bog, der bør stå i enhver fotograf eller billedæstetikers bogreol.

Relaterede artikler:
Anmeldelse af Photoshop My Way
Boganmeldelse: The Worlds top photographers Wildlife