Opret ny bruger
Glemt dit login?

Anmeldelse af Adobe Photoshop - Dit digitale mørkekammer

27/4-2006

Besøg forfatterens webside: www.martingleit.dk

Henrik Schurmann lover svar på en lang række spørgsmål i sin bog “Adobe Photoshop – Dit Digitale mørkekammer”. Lad os se, om han holder, hvad han lover, og om bogen er et bekendtskab værd?

”Adobe Photoshop – Dit Digitale mørkekammer” handler om billedbehandling i Photoshop og er specielt rettet mod digitale fotografer. Bogen udkom i september 2002 og tager således udgangspunkt i Photoshop version 6.0. På trods af, at der i dag 4 år senere er udkommet tre nyere versioner af programmet (7.0, CS og CS2), kan de beskrevne metoder dog sagtens også benyttes i disse.

Fra start til slut er bogen velorganiseret og velskrevet, og læseren kan nemt bruge bogen som et (dog noget simpelt) opslagsværk eller blot som godnat-læsning. Dermed ikke sagt, at bogen er kedelig, blot er den letforståelig og opererer på et niveau, hvor alle kan være med. Med andre ord tager bogen fat helt fra begyndelsen med at forklare de simpleste ting i programmet grundigt. Dog kan man undre sig over, hvorfor der ikke blev plads til en kort gennemgang af farveprofilerne mm. i opsætningen. Det ville være rart at kende til fordele og ulemper ved at arbejde i eksempelvis SRGB eller Adobe 1998. Trods dette kommer bogen rundt om de fleste andre grundlæggende hjørner af programmet.

Schurmann giver i sin bog ikke noget udtryk for, hvem bogen specifikt er rettet imod (ud over den digitale fotograf), og man må derfor konkludere, at bogen er rettet mod alle fotografer uanset niveau og erfaring. Dette er dog næppe tilfældet i praksis, idet bogen velsagtens vil blive fundet noget overfladisk af den mere erfarne bruger. Bogen er som allerede indikeret mest egnet til nybegynderen eller den let øvede billedbehandler. Således er de fleste af de beskrevne teknikker grundlæggende, hvorfor bogen fungerer som en god introduktion til generel billedbehandling med plads til individuelt viderearbejde. Lys og kontrast, justeringslag, markering, masker, effekter, retouchering, sort/hvid er blot nogle af de emner, Schurmann på pædagogisk vis formår at dække i løbet af bogens 158 sider.

Er der noget grundlæggende negativt at sige om ”Adobe Photoshop – Dit digitale mørkekammer”? Til dels. Schurmann synes at have en irriterende og uheldig tendens til at genbruge sit materiale. Dette gælder ikke blot billeder og illustrationer, som dukker op i flere af hans andre bøger, men hele sider og afsnit, der er kopieret fra den ene bog til den anden. Således er der eksempelvis stort set ingen forskel på afsnittet ”Digitale billeder” i denne bog og afsnittet ”Digitale billeder” i ”Digital billedbehandling med Adobe Photoshop 7”. Man kan måske til forsvar argumentere for, at de overlappende kapitler dækker områder, der er grundlæggende og derfor bør være med i begge bøger, men kunne man i så fald i det mindste ikke bruge nye illustrationer, så folk, der har købt den ene bog ikke bliver skuffede, når de investerer i den anden, eller som undertegnede får fornemmelsen af at kende bogen uden at have læst den? I det hele taget mener undertegnede, at det er relativt vanskeligt at finde rundt i Schurmanns digitale forfatterskab, netop fordi flere af hans bøger dækker samme grundlæggende basis-områder i stedet for at dække forskellige målgrupper og niveauer. Blandt Schurmanns bøger, der specifikt handler om Photoshop, findes følgende: ”Billedbehandling med Adobe Photoshop”, ”Adobe Photoshop – dit digitale mørkekammer”,”Adobe Photoshop 7 – for fotografer”, ”Digital Billedbehandling med Adobe Photoshop 7”. Derudover findes en række bøger, der delvis behandler photoshop og billedbehandlingsdelen, men også beskæftiger sig med selve kameraet og fotograferingsaspektet.

Konklusion

Når ovenstående lidt hårde (men retfærdige) ord er sagt, er bogen utvivlsomt et meget positivt og brugbart bekendtskab for den let øvede billedbehandler og fungerer som et glimrende opslagsværk eller inspirationskilde til videre arbejde. Således er svaret på det indledningsvis stillede spørgsmål: Ja, bogen er absolut et bekendtskab værd og besvarer derudover på glimrende vis de spørgsmål, som dens bagside stiller, og som enhver digital fotograf med respekt for sig selv bør kende til. Er du nystartet med behandling af billeder, er dette derfor en bog, der bør have fast plads i bogreolen eller ved siden af pc’en. Er du derimod erfarne photoshop-bruger eller har læst andre af Schurmanns bøger, er spørgsmålet nok, om ikke denne bog vil give dig deja-vu fornemmelse. Undertegnede fandt meget information i bogen, men venter samtidig med kløen i læsefingeren på den dag Schurmann beslutter sig for at udgive ”Adobe Photoshop – til den erfarne fotograf”.

Relaterede artikler:
Anmeldelse af Photoshop My Way
Anmeldelse af "Pludselig i verdensklasse"