Brugernavn:

Password

Husk oplysninger

Opret ny bruger
Glemt dit login?


Advarsel mod Expert og Amitech - forbrugersikkerhed

16/10-2003

Som forbruger kan det til tider være et mareridt at få butikker og virksomheder til at makke ret. eaid.dk har i de sidste 2 år været berørt af en sådan strid, fortrinsvis mellem Expert i Vollsmose [Odense] og derigennem også Amitech [Producenten], hvor en bærbar computer af mærket Freenote 4522, købt hos Expert, gentagne gange har været sendt til reparation. Experts argument har hele tiden været, at de ikke rigtig kan gøre noget, da det jo er Amitech der har lavet computeren – Jo tak, det er meget muligt, men ikke desto mindre må sælger tage det fulde ansvar overfor køber og ikke tørre ansvaret af på en producent eller importør.

Indtil nu har den været repareret 4 gange [sidst skiftede de harddisk], og er netop sendt til sin 5. reparation – i øvrigt meget mod min vilje, da jeg selvfølgelig ikke mener der er nogen som helst grund til at acceptere endeløse rækker af reparationer samt al den tid jeg har måttet undvære den. Det drejer sig om ca. 4 måneder på under 2 år, hvilket har været meget problematisk for mig som skribent og medansvarlig for eaid.dk. Gentagne gange har jeg mistet dyrebare data, hvilket til sidst har resulteret i, at jeg har købt en extern harddisk (Microdrive) hvor jeg gemmer vigtig data på.

Grundlæggende har min utilfredshed haft udgangspunkt i, at jeg stort set aldrig har kunnet bruge den som det den rettelig er: BÆRBAR. Næsten hver gang jeg har haft den med på rejse, på arbejde eller med i skole, har jeg oplevet at den har mistet systemfiler eller der opstår spontane fejlmeldinger fra div. programmer. Og her må det understreges, at jeg transporterer den i en taske fremskaffet til formålet, samt ikke i øvrigt smider rundt med mine ting. Den sidste tid har jeg brugt den som stationær, da det simpelthen har været umuligt at flytte den uden tab af data.

På grund af den manglende resistens overfor rystelser, har jeg selv resoneret at der formodentlig kunne være tale om fejl på harddisken og dens bevægelige elementer. Det har jeg gentagne gange forklaret overfor Expert, og de har da også godvilligt sendt computeren til reparation hos Amitech (Dog uden de fejlspecifikationer som jeg udtrykkeligt berettede om til ekspedienten, og som jeg regnede med at han så ville sende med). Amitech har imidlertid ikke været istand til at finde fysiske fejl på computeren, så de har bare reinstalleret al software og sendt den tilbage – en enkelt gang blev jeg endda præsenteret for en faktura på 540 ,- kr for reinstallation, hvilken jeg dog nægtede at betale. Dette accepterede Expert.

Nu er der som sagt næste gået 2 år, og min reklamationsret bortfalder d. 27/12-03, hvorfor jeg derefter selv kommer til at bekoste evt. kommende reparationer. Det skrækscenarie (belært med Amitechs ringe driftssikkerhed indtil dato) ønsker jeg ikke – men muligvis får jeg hverken Expert eller Amitech i tale og må stiltigende acceptere. Således er dette en advarsel mod især Expert, men selvfølgelig også mod Amitech som har leveret et produkt som simpelthen har været befængt med alt for mange grundlæggende fejl.

Derfor anbefaler eaid.dk sine brugere ikke at handle hos de 2 nævnte firmaer før de kan garantere en større sikkerhed for forbrugeren.

eaid.dk modtager gerne klager over hhv. Expert og Amitech. Vi vil så offentliggøre jeres klager, og sammen kan vi så håbe på større forbrugersikkerhed i fremtiden. Mail os på eaid@eaid.dk - også gerne med lignende oplevelser hos andre virksomheder.

Forbrugersikkerhed

Nuvel, på denne lidt triste baggrund har jeg fundet det oplagt at fokusere på almen forbrugersikkerhed, da jeg er sikker på at det ikke kun er mig der har problemer med div. sælgere.

Jeg er ingen jurist, men nogle simple udtræk af den nye købelov som trådte i kraft 2002 kan dog nævnes: Som udgangspunkt er et fysisk butikskøb bindende, dvs. du har ingen ret til efterfølgende at ophæve købet. Der findes ingen fortrydelsesret. Mange butikker har dog dette som en service alligevel, og typisk kan man mod forevisning af bon og intakt produkt og emballage, få sine penge retur indenfor en kort periode efter købet – men det er ingen lovsikret ret.

Anderledes er det med fjernsalg, som på internettet, hvor købeloven nu siger at der normalt er 14 dages fortrydelsesret. Se i øvrigt http://www.fi.dk/ret/e-handel/fjernsalg/fortrydelse for de nærmere detaljer omkring fjernsalg og fortrydelsesret.

Hvis der derimod er fejl/mangler på varen, har forbrugeren andre gode kort at spille ud: Den nye købelov siger, at reklamation nu kan foregå indenfor produktets 2 første funktionsår. Før var denne periode kun 1 år, så det er altså en væsentlig forbedring af forbrugersikkerheden. Det betyder, at du har ret til at klage over en vare i 2 år fra købsdato, og du kan i øvrigt læse mere her: http://www.fi.dk/ret/kobeloven/reklamation. Der findes også en så kaldt formodningsregel, som siger at hvis fejl opstår indenfor de første 6 måneder af produktets levetid, formoder man at fejlen har eksisteret fra købsdagen. Dette betyder, at der i de 6 første måneder af reklamationsrettens løbetid på 2 år, er ”omvendt bevisbyrde”, da det her bliver sælger der skal kunne bevise at fejlen skyldes købers fejlagtige brug. Hvis denne kan dette, bortfalder formodningsregelen. I de resterende 18 måneder af reklamationsretten er det i princippet køber der skal bevise at fejlen ikke skyldes misbrug.

Ved fejl/mangler har forbrugeren nogle rettigheder, disse kaldes mangelbeføjelser og er følgende:

  • Man kan kræve ophævelse af købet (Fejlen skal være væsentlig i sit omfang)

  • Man kan kræve et passende afslag i prisen

  • Man kan kræve ombytning

  • Man kan kræve afhjælpning (reparation)


  • Særpunkt: Man kan kræve erstatning (i særlige tilfælde)
    Det ser fint ud som det står der, sandheden er dog at det er her forbrugeren oplever sin kontrovers med sælger. Som udgangspunkt er det vigtigt at vide, at man vitterligt HAR disse rettigheder, hvis man har købt et produkt med beviselige fejl/mangler som ikke skyldes alm. brug, slitage eller misbrug. Det er dog også væsentligt at forstå, at butikken har ret til først at forsøge reparation (afhjælpning) inden man f.eks. kræver ophævelse af købet. Du kan læse mere om sælgers ret til at afvise købers krav her: http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/afvisning. Derimod har butikken ikke ret til et endeløst antal reparationer, og desværre er det en flydende grænse hvornår det bliver uacceptabelt for forbrugeren, dvs. det er også svært helt konkret at vurdere hvornår ”nok er nok”. Ifølge http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/afhjaelpning/forsoeg skal forbrugeren normalt ikke acceptere mere end 1-2 reparationer førend man kan gøre andre krav gældende overfor sælger.

    Forbrugerklagenævnet er den instans du bør gå til hvis computeren strejker og butikken i øvrigt ikke har tænkt sig at rette sig efter dig og loven. Forbrugerklagenævnet er et nævn under Forbrugerstyrelsen, så du går bare ind på http://www.forbrugerstyrelsen.dk og vælger Forbrugerklager  Klageskemaer. Så skulle du være godt i gang, og klageformularen kan enten printes ud og udfyldes eller udfyldes og sendes fra direkte fra hjemmesiden.

    Det koster godt nok 80 kr. at klage, men får du ret, vil du få pengene retur – og butikken får lov til at betale såvel erstatning som de 80 kr. Desuden skal den vare du vil klage over, koste mellem 500 og 24.000 kr.

    NB: Der har i den senere tid været en opblomstring i antallet af klager over mere eller mindre suspekte teleselskaber som sender regninger på ydelser som de aldrig har leveret med forbrugeres samtykke. Disse sager er flyttet til Teleankenævnet; http://www.teleanke.dk.

    Følgende har du mulighed for at klage over i Forbrugerklagenævnet:

  • Computere og kontorudstyr

  • Abonnementer

  • Aviser, ugeblade og bøger

  • Barnevogne

  • Beklædning

  • Betalingskort

  • Biler - kun køb af biler

  • Cykler og knallerter PC'er

  • Foto, ure og optik

  • Husdyr

  • Husholdningsapparater

  • Isenkramvarer

  • Visse energiklager (levering af el, gas og varme) samt levering af vand. De fleste energiklager skal dog behandles af Energitilsynet.

  • Møbler og gulvtæpper

  • Radio-, tv- og videoapparater

  • Teletjenester, fx sextjenester (Forbrugerklagenævnet behandler ikke længere klager om om tele- og dataabonnementer)

  • Telefoner, herunder mobiltelefoner

  • Tog-, bus- og flybilletter til rejser i Danmark

  • Transport af gods

  • Sextjenester

  • Sko

  • Sports- og fritidsudstyr

  • Vask og rensning

    Gode links:

    Forbrugernes hus:

    http://www.fi.dk

    Godt juraleksikon – Forbrugernes hus:

    http://www.fi.dk/ret/juraleksikon/leksikon

    Vejl. Til klagebrev – Forbrugernes hus:

    http://www.fi.dk/ret/sager/klagskriftligt

    Forbrugerrådet:

    http://www.fbr.dk

    Forbrugersikkerhed:

    http://www.forbrugersikkerhed.dk

    Forbrugerstyrelsen – Jura (lidt kompliceret):

    http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/0-lov-dk.htm

    Købeloven – Netjurist.dk:

    http://www.netjurist.dk/lovsamling/koebelov.php4

    De danske love (lidt for sjov):

    http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm
     

    Dine kommentar!

    Har du kommentar til forbrugersikkerhed, er du velkommen til at dele dem med os i vores forum. Her kan du osse læse andres kommentar.


  • Relaterede artikler:
    Køb og sælg på nettet - auktionssider
    TDC gør det godt. Kan Tele2 gøre det efter???
    IP-telefoni - fra PC til telefon!
    Ring gratis - over dit bredbånd



    Du skal være logget ind for at kunne poste et nyt indlæg Kategori: Kommentar til artikler
    Emne:





         

    Copyright © 2000-2016 Bip Foto
    Ansvarshavende: Peter Blom Rørvig Skjelbo
    Artikel - Advarsel mod Expert og Amitech - forbrugersikkerhed - kamerasiden.dk