Som forbruger kan det til tider være et mareridt at få butikker og
virksomheder til at makke ret. eaid.dk har i de sidste 2 år været berørt af en
sådan strid, fortrinsvis mellem Expert i Vollsmose [Odense] og derigennem også
Amitech [Producenten], hvor en bærbar computer af mærket Freenote 4522, købt hos
Expert, gentagne gange har været sendt til reparation. Experts argument har hele
tiden været, at de ikke rigtig kan gøre noget, da det jo er Amitech der har
lavet computeren – Jo tak, det er meget muligt, men ikke desto mindre må sælger
tage det fulde ansvar overfor køber og ikke tørre ansvaret af på en producent
eller importør.
Indtil nu har den været repareret 4 gange [sidst skiftede de harddisk], og er
netop sendt til sin 5. reparation – i øvrigt meget mod min vilje, da jeg
selvfølgelig ikke mener der er nogen som helst grund til at acceptere endeløse
rækker af reparationer samt al den tid jeg har måttet undvære den. Det drejer
sig om ca. 4 måneder på under 2 år, hvilket har været meget problematisk for mig
som skribent og medansvarlig for eaid.dk. Gentagne gange har jeg mistet dyrebare
data, hvilket til sidst har resulteret i, at jeg har købt en extern harddisk (Microdrive)
hvor jeg gemmer vigtig data på.
Grundlæggende har min utilfredshed haft udgangspunkt i, at jeg stort set aldrig
har kunnet bruge den som det den rettelig er: BÆRBAR. Næsten hver gang jeg har
haft den med på rejse, på arbejde eller med i skole, har jeg oplevet at den har
mistet systemfiler eller der opstår spontane fejlmeldinger fra div. programmer.
Og her må det understreges, at jeg transporterer den i en taske fremskaffet til
formålet, samt ikke i øvrigt smider rundt med mine ting. Den sidste tid har jeg
brugt den som stationær, da det simpelthen har været umuligt at flytte den uden
tab af data.
På grund af den manglende resistens overfor rystelser, har jeg selv resoneret at
der formodentlig kunne være tale om fejl på harddisken og dens bevægelige
elementer. Det har jeg gentagne gange forklaret overfor Expert, og de har da
også godvilligt sendt computeren til reparation hos Amitech (Dog uden de
fejlspecifikationer som jeg udtrykkeligt berettede om til ekspedienten, og som
jeg regnede med at han så ville sende med). Amitech har imidlertid ikke været
istand til at finde fysiske fejl på computeren, så de har bare reinstalleret al
software og sendt den tilbage – en enkelt gang blev jeg endda præsenteret for en
faktura på 540 ,- kr for reinstallation, hvilken jeg dog nægtede at betale.
Dette accepterede Expert.
Nu er der som sagt næste gået 2 år, og min reklamationsret bortfalder d.
27/12-03, hvorfor jeg derefter selv kommer til at bekoste evt. kommende
reparationer. Det skrækscenarie (belært med Amitechs ringe driftssikkerhed
indtil dato) ønsker jeg ikke – men muligvis får jeg hverken Expert eller Amitech
i tale og må stiltigende acceptere. Således er dette en advarsel mod især
Expert, men selvfølgelig også mod Amitech som har leveret et produkt som
simpelthen har været befængt med alt for mange grundlæggende fejl.
Derfor anbefaler eaid.dk sine brugere ikke at handle hos de 2 nævnte firmaer før
de kan garantere en større sikkerhed for forbrugeren.
eaid.dk modtager gerne klager over hhv. Expert og Amitech. Vi vil så
offentliggøre jeres klager, og sammen kan vi så håbe på større
forbrugersikkerhed i fremtiden. Mail os på eaid@eaid.dk - også gerne med lignende oplevelser hos andre virksomheder.
Forbrugersikkerhed
Nuvel, på denne lidt triste baggrund har jeg fundet det oplagt at fokusere på
almen forbrugersikkerhed, da jeg er sikker på at det ikke kun er mig der har
problemer med div. sælgere.
Jeg er ingen jurist, men nogle simple udtræk af den nye købelov som trådte i
kraft 2002 kan dog nævnes: Som udgangspunkt er et fysisk butikskøb bindende,
dvs. du har ingen ret til efterfølgende at ophæve købet. Der findes ingen
fortrydelsesret. Mange butikker har dog dette som en service alligevel, og
typisk kan man mod forevisning af bon og intakt produkt og emballage, få sine
penge retur indenfor en kort periode efter købet – men det er ingen lovsikret
ret.
Anderledes er det med fjernsalg, som på internettet, hvor købeloven nu siger at
der normalt er 14 dages fortrydelsesret. Se i øvrigt
http://www.fi.dk/ret/e-handel/fjernsalg/fortrydelse for de nærmere detaljer
omkring fjernsalg og fortrydelsesret.
Hvis der derimod er fejl/mangler på varen, har forbrugeren andre gode kort at
spille ud: Den nye købelov siger, at reklamation nu kan foregå indenfor
produktets 2 første funktionsår. Før var denne periode kun 1 år, så det er altså
en væsentlig forbedring af forbrugersikkerheden. Det betyder, at du har ret til
at klage over en vare i 2 år fra købsdato, og du kan i øvrigt læse mere her:
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/reklamation. Der findes også en så kaldt
formodningsregel, som siger at hvis fejl opstår indenfor de første 6 måneder af
produktets levetid, formoder man at fejlen har eksisteret fra købsdagen. Dette
betyder, at der i de 6 første måneder af reklamationsrettens løbetid på 2 år, er
”omvendt bevisbyrde”, da det her bliver sælger der skal kunne bevise at fejlen
skyldes købers fejlagtige brug. Hvis denne kan dette, bortfalder
formodningsregelen. I de resterende 18 måneder af reklamationsretten er det i
princippet køber der skal bevise at fejlen ikke skyldes misbrug.
Ved fejl/mangler har forbrugeren nogle rettigheder, disse kaldes
mangelbeføjelser og er følgende:
Man kan kræve ophævelse af købet (Fejlen skal være væsentlig i sit omfang)
Man kan kræve et passende afslag i prisen
Man kan kræve ombytning
Man kan kræve afhjælpning (reparation)
Særpunkt: Man kan kræve erstatning (i særlige tilfælde)
Det ser fint ud som det står der, sandheden er dog at det er her forbrugeren
oplever sin kontrovers med sælger. Som udgangspunkt er det vigtigt at vide, at
man vitterligt HAR disse rettigheder, hvis man har købt et produkt med
beviselige fejl/mangler som ikke skyldes alm. brug, slitage eller misbrug. Det
er dog også væsentligt at forstå, at butikken har ret til først at forsøge
reparation (afhjælpning) inden man f.eks. kræver ophævelse af købet. Du kan læse
mere om sælgers ret til at afvise købers krav her:
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/afvisning. Derimod har butikken
ikke ret til et endeløst antal reparationer, og desværre er det en flydende
grænse hvornår det bliver uacceptabelt for forbrugeren, dvs. det er også svært
helt konkret at vurdere hvornår ”nok er nok”. Ifølge
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/afhjaelpning/forsoeg skal
forbrugeren normalt ikke acceptere mere end 1-2 reparationer førend man kan gøre
andre krav gældende overfor sælger.
Forbrugerklagenævnet er den instans du bør gå til hvis computeren strejker og
butikken i øvrigt ikke har tænkt sig at rette sig efter dig og loven.
Forbrugerklagenævnet er et nævn under Forbrugerstyrelsen, så du går bare ind på
http://www.forbrugerstyrelsen.dk
og vælger Forbrugerklager Klageskemaer. Så skulle du være godt i gang, og
klageformularen kan enten printes ud og udfyldes eller udfyldes og sendes fra
direkte fra hjemmesiden.
Det koster godt nok 80 kr. at klage, men får du ret, vil du få pengene retur –
og butikken får lov til at betale såvel erstatning som de 80 kr. Desuden skal
den vare du vil klage over, koste mellem 500 og 24.000 kr.
NB: Der har i den senere tid været en opblomstring i antallet af klager over
mere eller mindre suspekte teleselskaber som sender regninger på ydelser som de
aldrig har leveret med forbrugeres samtykke. Disse sager er flyttet til
Teleankenævnet; http://www.teleanke.dk.
Følgende har du mulighed for at klage over i Forbrugerklagenævnet:
Computere og kontorudstyr
Abonnementer
Aviser, ugeblade og bøger
Barnevogne
Beklædning
Betalingskort
Biler - kun køb af biler
Cykler og knallerter PC'er
Foto, ure og optik
Husdyr
Husholdningsapparater
Isenkramvarer
Visse energiklager (levering af el, gas og varme) samt levering af vand. De
fleste energiklager skal dog behandles af Energitilsynet.
Møbler og gulvtæpper
Radio-, tv- og videoapparater
Teletjenester, fx sextjenester (Forbrugerklagenævnet behandler ikke længere
klager om om tele- og dataabonnementer)
Telefoner, herunder mobiltelefoner
Tog-, bus- og flybilletter til rejser i Danmark
Transport af gods
Sextjenester
Sko
Sports- og fritidsudstyr
Vask og rensning
Gode links:
Forbrugernes hus:
http://www.fi.dk
Godt juraleksikon – Forbrugernes hus:
http://www.fi.dk/ret/juraleksikon/leksikon
Vejl. Til klagebrev – Forbrugernes hus:
http://www.fi.dk/ret/sager/klagskriftligt
Forbrugerrådet:
http://www.fbr.dk
Forbrugersikkerhed:
http://www.forbrugersikkerhed.dk
Forbrugerstyrelsen – Jura (lidt kompliceret):
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/0-lov-dk.htm
Købeloven – Netjurist.dk:
http://www.netjurist.dk/lovsamling/koebelov.php4
De danske love (lidt for sjov):
http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm
Dine kommentar!
Har du kommentar til forbrugersikkerhed, er du velkommen til at dele dem med os i vores forum. Her kan du osse læse andres kommentar.